آلمانمهاجرت به آلمان

صفر تا صد پناهندگی آلمان و شرایط آن 

همان‌طور که می‌دانید، یکی از روش‌های مهاجرت پناهندگی است که البته سخت‌ترین راه مهاجرت است و ما این روش مهاجرت را به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنیم و پناهندگی آلمان در سال‌های اخیر رواج بسیار زیادی داشت و پناهجویان بسیاری از کشورهایی مثل افغانستان، آلمان را به عنوان پناهگاه انتخاب کردند. 

با این حال پناهندگی همواره سخت است و شرایط خاص خود را دارد. افرادی که این روش مهاجرت را انتخاب می‌کنند باید با خطرات و سختی‌های مسیر به خوبی آشنا باشند که در ادامه این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت. 

آشنایی با پناهندگی آلمان 

پناهندگی با این که یک روش سخت و خطرناک مهاجرتی است، اما برخی از افراد به دلایل مختلف (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و…) چاره‌ای جز این ندارند که به کشور دیگری پناه ببرند گر چه با این روش مهاجرتی به یک شهروند درجه سه تبدیل خواهند شد. 

در کشور آلمان، قانون حقوق و تعهداتی را برای پناهجویان تعریف کرده است که طبق این قانون، اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان BAMF مسئول بررسی درخواست‌های پناهجویان خواهد بود. 

مراحل پناهندگی آلمان 

یکی از راه‌های مهاجرت به آلمان،‌ پناهندگی است که البته هر فردی که به عنوان پناهجو وارد آلمان می‌شود، باید بلافاصله به یکی از ادارات مهاجرت آلمان مراجعه کرده و پناهندگی خود را ثبت کند و درخواست پناهندگی دهد. 

در حالت کلی پناهندگی آلمان طبق قوانین پناهندگی در این کشور شامل چندین مرحله است که این مراحل عبارت‌اند از:‌

  • ثبت‌نام 

پناهجویانی که به آلمان پناه می‌آورند، باید در زمان ورود به یکی از مراکز زیر ورود خود را به عنوان پناهجو اطلاع دهند. 

۱- مقامات گشت مرزی

۲- پلیس مرز

۳- اداره مهاجرت 

۴- یک مرکز ورود Ankunft Zentrum

۵- مرکز پذیرش اولیه Erstaufnahmeeinrichtung 

  • درخواست پناهندگی

بعد از ثبت‌نام پناهجو باید یک درخواست پناهندگی از طریق اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان BAMF ارائه دهد که با ارائه این درخواست در حین ثبت‌نام یا بعد از آن در هر پست یک قرار ملاقات صادر خواهد شد و یک مترجم نیز پناهجو را همراهی می‌کند. 

در این مصاحبه اطلاعات کلی درباره کشور مبدا، شهر، خانواده، تحصیلات، مذهب و… سوالاتی پرسیده می‌شود. 

  • معاینه دوبلین 

قبل از جلسه مصاحبه، اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان BAMF بررسی می‌کند که آیا درخواست پناهندگی پناهجو می‌تواند در آلمان پیگیری شود یا اینکه او باید به یکی دیگر از کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی دهد. 

در صورتی که تشخیص داده شود که فرد باید به کشور اروپایی دیگری برود، در صورت تایید آن کشور، پناهجو به آنجا ارجاع خواهد شد که به این مقررات، مقررات دوبلین گفته می‌شود. 

  • جلسه استماع 

بعد از تایید اینکه پناهندگی آلمان برای پناهجو امکان پذیر است، یک دعوت‌نامه برای جلسه استماع به پناهجو ارسال می‌شود و این جلسه که جلسه دادرسی است، مهم‌ترین بخش در روند پناهندگی خواهد بود و معمولا پناهجویان چندین ماه باید منتظر این جلسه بمانند. 

  • نتیجه درخواست 

تا چند ماه بعد از جلسه استماع و دادرسی، پناهجو یک نامه از BAMF دریافت می‌کند که در این نامه تصمیم نهایی اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان به پناهجو اعلام خواهد شد. 

نکته: 

پناهجو باید در خاک آلمان باشد تا بتواند درخواست پناهندگی خود را ثبت کند. 

بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و به چه کسانی پناهجو گفته می‌شود؟

پناهندگی آلمان
مهاجرت به آلمان

سایت پناهندگی آلمان برای پناهجویان 

پناهجویان بعد از ورود به آلمان باید به عنوان یک پناهجو در ایستگاه پلیس یا اداره ثبت‌نام خارجی‌ها و… ثبت‌نام خود را انجام دهند. پناهجو تنها کافی است که کلمه asyl را بگوید تا کارمندان مرکز مربوطه متوجه شوند که او پناهجو است و بعد پناهجو را به مرکز اسکان اولیه می‌برند. 

البته ممکن است که یک مدرک یا بلیط به پناهجو بدهند تا با آنها خود را به مرکز اسکان معرفی کند. به مدرکی که در این مرحله به پناهجویان داده می‌شود، Anlauf Bescheinigung گفته می‌شود و نشان‌دهنده این است که پناهجو ثبت‌نام اولیه را انجام داده است. 

پناهجویان برای دریافت مشاوره می‌توانند از طریق سایت Website von Pro Ssyl نیز اقدام کنند. 

نکات مهم درباره پناهندگی آلمان برای پناهجویان 

معمولا پناهندگی سخت و خطرناک است و با قوانین سخت‌گیرانه کشور آلمان نیز، سختی‌های زیادی در مسیر پناهجویان قرار دارد. از مهم‌ترین مواردی که در پناهندگی آلمان باید به آن توجه داشت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • حکومت فدرال و ایالات آلمان طی توافقی در سال ۲۰۲۴، اعلام کردند که از سال ۲۰۲۴، هر فرد پناهجو می‌تواند سالانه ۷۵۰۰ یورو کمک مالی دریافت کند. 
  • برای پناهجویان یک کارت صادر خواهد شد که هر ماه یکبار از برخی از مزایای دولتی بهره‌مند شوند. 
  • پناهجویان نمی‌توانند در آلمان حساب بانکی داشته باشند و تا سه ماه حتی اجازه کار قانونی در آلمان را هم ندارند. 
  • مقامات محلی نیز کمک‌های مالی را به صورت نقد یا کوپن برای پناهجویان در نظر گرفته‌اند. 

انواع کمپ‌ها برای پناهندگی آلمان 

پناهندگان در آلمان به کمپ‌های مختلفی منتقل می‌شوند که به صورت زیر طبقه‌بندی شده‌اند. 

  • مرکز پذیرش اولیه 

پناهجویان بعد از ورود به آلمان در این مراکز ساکن می‌شوند. این مراکز در شهرهای مختلف آلمان قرار دارند. 

  • مرکز اقامت جمعی

بعد از مدتی پناهجویان به مراکز اقامت جمعی منتقل می‌شوند تا روند پناهندگی آنها طی شود. 

  • محل اقامت غیر متمرکز 

پناهجویان بعد از مدت‌ها اقامت در مراکز اقامت جمعی به محل‌های اقامت غیر متمرکز منتقل خواهند شد. 

پناهندگی آلمان
زندگی در آلمان

پناهندگی آلمان برای افغان‌ها 

پناهجویان افغانی نیز مانند سایر پناهجویان باید تمامی مراحل پناهندگی را بگذرانند تا بتوانند اجازه کار و زندگی در آلمان را داشته باشند. درخواست پناهندگی افغان‌ها در آلمان توسط شرکت آدولف وبله Adolf Wurth انجام می‌شود و پناهجویان می‌توانند در کمپ‌های آلمان سکونت داشته باشند و منتظر نتیجه درخواست پناهندگی خود باشند. 

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای پناهندگی کدام است؟

جمع‌بندی 

یکی از کشورهای قدرتمند و مهاجرپذیر دنیا، کشور آلمان است که البته با تعهداتی که دارد از پناهجویان نیز حمایت می‌کند، پناهندگی آلمان در سال‌های اخیر به دلیل حمایت این کشور از پناهجویان سوری و افغانی بسیار مورد توجه قرار گرفت. با این حال پناهجویان برای اقامت در این کشور باید مراحل پناهندگی را به خوبی طی کنند. 

ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور کلی درباره پناهندگی این کشور صحبت کنیم برای اینکه با سایر روش‌های مهاجرت به آلمان آشنا شوید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

سوالات متداول 

۱- آیا پناهندگان در آلمان اجازه کار و تحصیل را دارند؟

خیر، تا زمانی که تمامی مراحل پناهندگی آنها انجام نشده باشد، نمی‌توانند در آلمان کار کنند یا ادامه تحصیل دهند. 

۲- پناهندگان در آلمان چقدر کمک هزینه زندگی دریافت می‌کنند؟

حدود ۷۵۰۰ یورو در هر سال 

 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا