خبر هامسافرت به سایر کشور ها

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ 

یکی از الزامات سفر به خارج از کشور این است که شما باید عوارض خروج از کشور بپردازید که این هزینه باید قبل از سفر انجام شود. مبلغ آن نیز در هر سال با سال قبل متفاوت است و مسافران باید با اطلاعات کافی برای سفر و پرداخت این هزینه‌ها اقدام کنند. 

برای اینکه بیشتر با عوارض خروج از کشور، اهمیت آن و نحوه پرداختش آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که این مطلب را تا به انتها بخوانید و با آگاهی کافی برای یک سفر خوب و دلچسب اقدام کنید. 

منظور از عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور یا Departure Tax، مبلغی است که وقتی فرد از کشور خارج می‌شود، باید به دولت بپردازد. البته تا قبل از سال ۱۳۹۸ این مالیات به حساب شهرداری واریز می‌شد و بعد از مصوبه بهمن ۱۳۹۸ این مالیات به حساب دولت واریز می‌شود. 

(سازمان گردشگری سهم کوچکی در این عوارض دارد و برای بازسازی روستاهای مرزی کشور نیز بخش کوچکی از این عوارض هزینه می‌شود.)

 این مبلغ با توجه به نوع سفر(هوایی، زمینی و دریایی) محاسبه می‌شوند و همه افراد برای خروج از کشور باید این مبلغ را بپردازند. این هزینه هر سال دستخوش تغییر و نوساناتی است و افراد در هنگام خروج از کشور باید با توجه به آخرین تغییرات و قوانین برای پرداخت عوارض اقدام کنند. 

قانون دریافت عوارض خروج از کشور از سال ۱۳۶۴ وجود دارد و این به این علت بود که دولت و مجلس تصمیم گرفته بودند تا با دریافت این مالیات، خسارت‌های ناشی از جنگ را جبران کنند و همین‌طور این عوارض به سازمان گردشگری کشور و  بهسازی‌های زیر هزینه شود. 

۱- بهسازی فرودگاه‌ها و پایانه‌های مرزی کشور

۲- بهسازی ناوگان مسافربری (هوایی و زمینی)

۳- بازسازی و بهسازی روستاهای مرزی

تا قبل از سال ۱۳۹۸ این مبلغ به حساب شهرداری واریز می‌شد و تا قبل از سال ۱۳۹۷، ۷۵۰۰۰ تومان بود که در سال ۱۳۹۷ به ۳۰۰۰۰۰ تومان رسید. از سال ۱۳۹۸ این مبلغ به حساب دولت واریز می‌شود و هر سال تغییرات و نوساناتی را شامل می‌شود. 

بیشتر بخوانید: سفر به مالزی 

عوارض خروج از کشور
سفر سیاحتی به خارج از کشور

عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۳ 

طبق بودجه مصوبه مجلس برای هر کدام از گروه‌های خاص، مبلغ عوارض خروج از کشور در ابتدای سال ۱۴۰۳ طبق جدول زیر است. 

 

نوع سفر سفر اول  سفر دوم  سفر سوم و بعد نوع مرز‍
سیاحتی ۵۲۰۰۰۰۰ ریال ۷۸۰۰۰۰۰ ریال  ۱۰۴۰۰۰۰۰ریال  هوایی، زمینی، دریایی
حج ۱۷۲۰۰۰۰ ریال ۱۷۲۰۰۰۰ ریال ۱۷۲۰۰۰۰ ریال هوایی، زمینی، دریایی
زائرین عتبات و عالیات ۴۵۰۰۰۰ ریال 

۱۵۰۰۰۰ ریال

۴۵۰۰۰۰ ریال 

۱۵۰۰۰۰ ریال 

۴۵۰۰۰۰ ریال 

۱۵۰۰۰۰ ریال 

هوایی، زمینی، دریایی
مرزنشینان  ۷۵۰۰۰۰ ریال 

۲۵۰۰۰۰ ریال 

۶۰۰۰۰۰۰ ریال  ۸۰۰۰۰۰۰ ریال  هوایی، زمینی، دریایی
ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش ۲۶۴۰۰۰۰ ریال  ۲۶۴۰۰۰۰ ریال  ۲۶۴۰۰۰۰ ریال  هوایی، زمینی، دریایی

 

 نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور 

برای پرداخت عوارض خروج از کشور راه‌های مختلفی وجود دارد که عبارت‌اند از: 

۱- پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی

افرادی که امکان پرداخت آنلاین را ندارند، می‌توانند به یکی از شعب مرزی بانک ملی ایران مراجعه کرده و مبلغ عوارض را پرداخت کنند. این روش تقریبا راحت‌ترین و بی‌دردسرترین روش برای پرداخت عوارض خروج از کشور است. 

۲- پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سامانه پرداخت الکترونیک سداد 

یکی دیگر از روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، سامانه سداد است که این سامانه با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور و بانک ملی راه‌اندازی شده است و پرداخت عوارض با این روش بسیار ساده است. 

۳- پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد 

با اتصال دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه، مسافران می‌توانند به راحتی با استفاده از این کارتخوان‌ها پرداخت خود را انجام دهند. 

۴- پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی

روش دیگر برای پرداخت عوارض خروج از کشور، پرداخت از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی است. برای این کار مسافران باید وارد درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی شده و پرداخت خود را انجام دهند. 

۵- پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه با دستگاه ATM

یکی دیگر از روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از دستگاه‌های خودپرداز است که در فرودگاه‌ها نصب شده‌اند و پرداخت عوارض با این دستگاه‌ها مانند پرداخت الکترونیکی سداد است. 

۶- پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن‌ها 

از دیگر روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور، پرداخت با اپلیکیشن‌های قبضینو، ایوا، پیام رسان بله و… است که امکان نصب آن روی دستگاه‌های مختلف با سیستم عامل اندروید و ios امکان‌پذیر بوده و مسافران می‌توانند به راحتی پرداختی خود را انجام دهند. 

عوارض خروج از کشور
توریست

نکات مهم درباره عوارض خروج از کشور 

از مهم‌ترین نکاتی که درباره عوارض خروج از کشور باید بدانید، این است که: 

۱- پرداخت این عوارض در سیستم ثبت می‌شود و معمولا نیازی به ارائه رسید پرداخت به متصدی پرواز ندارید، اما بهتر است که یک پرینت یا عکس از پرداختی داشته باشید. 

۲- در صورتی که اشتباهی در پرداخت صورت گرفته باشد، می‌توانید در سایت سازمان امور مالیاتی درخواست استرداد هزینه را ثبت کنید تا وجه به حساب شما برگردد. البته فقط در صورتی که پرداخت شما الکترونیکی باشد این امکان وجود خواهد داشت. 

۳- پرداخت عوارض تا یکسال معتبر بوده و تا یکسال می‌توانید با هر رسید پرداختی یکبار سفر کنید. 

۴- حداکثر تا ۳۰ دقیقه قبل از سفر باید این عوارض را پرداخت کرده باشید. 

بیشتر بخوانید:‌ جاذبه های گردشگری دبی 

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

قانون پرداخت عوارض خروج از کشور شامل همه افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، می‌شود با این حال برخی از افراد از پرداخت این عوارض معاف هستند. این افراد عبارت‌اند از:‌

۱- خدمه سفر 

افرادی که به دلیل ماموریت شغلی مجبور به خروج از مرز هستند (مانند خدمه پرواز، خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری)، از پرداخت عوارض معاف هستند. 

۲- دانشجویان 

دانشجویانی که مجوز تحصیل در کشور دیگری را دارند، در صورتی که بین رفت و آمدهایشان به ایران بیش از ۳ ماه فاصله باشد، از پرداخت این عوارض معاف هستند. 

۳- بیماران و جانبازان 

بیماران و جانبازانی که با مجوز شورای پزشکی قصد سفر درمانی به خارج از کشور را دارند، از پرداخت این مالیات معاف هستند و همراه این بیماران نیز برای پرداخت عوارض ۴۰ تا ۶۰ درصد تخفیف خواهند داشت. 

۴- زائرین کربلا در اربعین 

زائران اربعین که در بازه زمانی تعیین شده مصوبه مجلس از مرزهای زمینی به عراق می‌روند از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف خواهند بود. 

۵- افراد خاص 

افرادی که گذرنامه سیاسی و یا خدمت داشته و یا در کشور دیگری با ویزای کار وزارت کار و امور اجتماعی اقامت دارند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. 

عوارض خروج از کشور
سفر به خارج از کشور

 جمع‌بندی 

اگر قصد خروج از کشور را دارید، باید مالیات آن را با عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید. این عوارض که به حساب دولت واریز می‌شود هر سال تغییرات و نوساناتی دارد و با توجه به شرایط شما، نوع سفر، دفعات سفر و… محاسبه خواهد شد، بنابراین بهتر است که با مبلغ و نحوه پرداخت آن آشنا شوید. 

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با این مورد آشنا کنیم. در صورتی که درباره سفر و آخرین قوانین به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، سایر مقالات این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

 

سوالات متداول 

۱- مدارک مورد نیاز برای پرداخت عوارض خروج از کشور کدام‌اند؟

برای پرداخت این عوارض فقط کافی است که کارت عضو شتاب داشته باشید و مشخصات خود را در سامانه ثبت کنید. 

۲- آیا میراث فرهنگی نیز از این عوارض سهمی دارد؟

بله بخش کوچکی از عوارض خروج از کشور برای میراث فرهنگی و صنایع دستی در نظر گرفته شده است. 

۳- نشانی سامانه سداد برای پرداخت عوارض چیست؟

https://sadadpsp.ir/tollpayment

 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا