کار در سایر کشور هاتحصیل در سایر کشور هاسایر کشور هامسافرت به سایر کشور هامهاجرت به سایر کشور ها

مهاجرت به بلژیک و بهترین روش دریافت اقامت دائم 

یکی از کشورهای زیبای اروپایی موفق، کشور بلژیک است که گرچه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی، مهاجر کمتری دارد، اما از نظر اقتصادی و سیاسی کشور بسیار قدرتمندی است و مهاجرت به بلژیک می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد. 

برای مهاجرت به این کشور نیز روش‌‌های مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مهاجرت تحصیلی، مهاجرت از طریق ازدواج و مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری اشاره کرد. افرادی که بتوانند با هر کدام از روش‌‌های مهاجرتی، شهروندی و تابعیت این کشور را به دست آورند، یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را خواهند داشت. 

برای اینکه بیشتر با مهاجرت به بلژیک و روش‌های مختلف مهاجرتی آشنا شوید،‌ ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

مهاجرت به بلژیک و مزایای زندگی در این کشور 

بلژیک یکی از کشورهای کوچک اروپایی است که از نظر اقتصادی و سیاسی کشور بسیار خوبی برای زندگی است. گرچه مهاجر پذیری بلژیک در سال‌های اخیر رشد داشته است، اما همچنان این کشور مهاجران چندان زیادی ندارد. از مهم‌ترین مزایای زندگی در این کشور کوچک و زیبای اروپایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- امنیت و رفاه بالا 

۲- بالا بودن سطح کیفیت زندگی 

۳- بالا بودن سطح بهداشت 

۴- پایین بودن نرخ تورم و بیکاری 

۵- اعتبار بالای مدارک تحصیلی و رواج زبان‌های هلندی، فرانسوی و آلمانی 

۶- پایین بودن هزینه‌های تحصیل به دلیل اعطای بورسیه‌های متعدد 

۷- نزدیکی این کشور به کشورهایی مثل انگلیس، فرانسه و هلند

۸- وجود آزادی‌های مدنی

و…

مهاجرت به بلژیک
زندگی در بلژیک

روش‌های مهاجرت به بلژیک 

برای مهاجرت به بلژیک نیز روش‌های متعددی وجود دارد که متقاضیان با توجه به شرایط خود می‌توانند یکی از این روش‌‌های مهاجرتی را انتخاب کنند. این روش‌ها عبارت‌اند از: 

  • مهاجرت به بلژیک از طریق تولد 

یکی از روش‌های مهاجرت به بلژیک مهاجرت از طریق تولد است. البته این کشور از قانون خون تبعیت می‌کند و اگر کودکی در هر جای دنیا از پدر و مادری بلژیکی متولد شود، به صورت اتوماتیک تابعیت این کشور را دریافت خواهد کرد. البته استثنائاتی نیز وجود دارد که عبارت‌اند از: 

۱- اگر پدر و مادر خارجی، ده سال اقامت بلژیک را داشته باشند و فرزندی در خاک بلژیک به دنیا بیاورند، این کودک تابعیت بلژیک را دریافت خواهد کرد. البته اقامت دائم پدر و مادر باید قبل از ۱۲ سالگی فرزند باشد و فرزند باید تا ۱۸ سالگی در بلژیک اقامت داشته باشد. 

۲- در صورتی که یک نوزاد در بلژیک رها شده باشد، تابعیت بلژیک را در سن ۱۸ سالگی دریافت خواهد کرد. 

  • مهاجرت به بلژیک از طریق ازدواج 

از دیگر روش‌های مهاجرت به بلژیک، مهاجرت از طریق ازدواج است. در صورتی که فردی با یک تبعه بلژیک ازدواجی رسمی و واقعی داشته باشد، می‌تواند بعد از مدتی اقامت دائم این کشور را دریافت کند، البته فردی که تبعه بلژیک است، باید حداقل ۳ ماه قبل از ازدواج تابعیت بلژیک را اخذ کرده باشد یا ۳ ماه از اقامت دائم او گذشته باشد. 

شرط سنی برای مهاجرت از طریق ازدواج به این صورت است که فرد باید حداقل ۱۸ سال داشته باشد. البته بعد از ازدواج، ۵ سال طول می‌کشد تا فرد خارجی اقامت دائم بلژیک را اخذ کند، مگر اینکه قبل از اتمام ۵ سال صاحب فرزندی شوند که در این صورت پروسه دریافت اقامت دائم سریع‌تر خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: ویزای ازدواج فرانسه 

  • مهاجرت به بلژیک از طریق تحصیل 

یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور زیبای اروپایی، مهاجرت از طریق تحصیل است. افرادی که بتوانند از یکی از دانشگاه‌های بلژیک پذیرش تحصیلی دریافت کنند، می‌توانند با ویزای تحصیلی بلژیک در این کشور اقامت داشته باشند. ویزایی که این افراد دریافت می‌کنند، ویزای D است. 

از مهم‌ترین شرایط برای دریافت این نوع ویزای بلژیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- داشتن رزومه علمی قابل قبول 

۲- داشتن بیمه سلامت

۳- پاسپورت با اعتباری حداقل ۱ ساله 

۴- داشتن گواهی تمکن مالی 

۵- داشتن سلامت جسمی و روانی کافی 

۶- شرکت در آزمون ورودی دانشگاه با توجه به رشته، مقطع و دانشگاه مورد نظر

۷- گواهی عدم سوء پیشینه 

نکته:

افرادی که به عنوان محقق وارد بلژیک می‌شوند باید مجوز کار داشته باشند و به عنوان کارآموز در یک حرفه به خصوص وارد این کشور شوند که ارزان و آسان است. البته شرط سنی بین ۱۸ تا ۳۰ سال دارد. همچنین تمام دانشجویان می‌توانند به صورت پاره وقت در کنار تحصیل مشغول به کار شوند. 

مهاجرت به بلژیک
تحصیل در بلژیک
  • مهاجرت به بلژیک از طریق کار 

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به بلژیک، مهاجرت کاری است و با توجه به نرخ بیکاری پایین در این کشور، مهاجرت کاری از بهترین روش‌‌های مهاجرتی محسوب می‌شود. افرادی که قصد مهاجرت کاری به بلژیک را دارند، می‌توانند یکی از سه نوع ویزای B، A و C را دریافت کنند. 

۱- ویزای A بلژیک 

این نوع ویزای کار بلژیک به افرادی صادر می‌شود که در ۱۰ سال گذشته، ۴ سال را با مجوز B کار کرده‌اند و در طول مدت اقامت خود بیش از یکسال در خارج از بلژیک نبوده‌اند. 

۲- ویزای B بلژیک 

ویزای کاری نوع B بلژیک، ویزایی یکساله است و افرادی که بتوانند یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای بلژیکی دریافت کنند، می‌توانند با این ویزا وارد این کشور شده و مشغول به کار شوند. در صورتی که فرد شرایط لازم را داشته باشد، این ویزا قابل تمدید خواهد بود. 

۳- ویزای C بلژیک 

یکی دیگر از انواع ویزاهای کاری بلژیک، ویزای نوع C این کشور است که به افرادی خارجی که اقامت کوتاه مدتی دارند (دانشجویان، اعضای خانواده دیپلمات‌ها یا پناهجویان) صادر می‌شود و دارندگان این ویزای کار می‌توانند برای هر نوع قرارداد شغلی اقدام کنند که البته این ویزا نیز یکساله بوده و تحت شرایط خاص می‌تواند تمدید شود. 

بیشتر بخوانید: بلوکارت آلمان و مزایای دریافت آن 

  • مهاجرت به بلژیک از طریق سرمایه‌گذاری 

از دیگر روش‌های مهاجرت به بلژیک، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است که روش‌های مختلفی دارد و هر کدام از این روش‌ها نیز نتیجه اقامتی متفاوتی دارد. از مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بلژیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- ثبت شرکت در بلژیک 

۲- کارآفرینی در بلژیک

۳- خرید ملک در بلژیک 

البته در هر روش سرمایه‌گذاری در بلژیک، در صورتی که سرمایه‌گذاری در لیست مثبت قرار بگیرد، سرمایه‌گذار بعد از ۷ سال می‌تواند به طور رسمی تابعیت و شهروندی کشور بلژیک را اخذ کند. 

  • مهاجرت به بلژیک از طریق پناهندگی 

یکی دیگر از روش‌های مهاجرت به بلژیک، پناهندگی است که روش بسیار سخت و پیچیده‌ای است و تنها افرادی که در کشور خود امنیت جانی نداشته و قادر به اثبات آن هستند، می‌توانند با این روش مهاجرتی به این کشور مهاجرت کنند که در هر صورت روشی سخت با مشکلات فراوان است. 

بیشتر بخوانید: پناهندگی چیست و به چه کسانی پناهجو گفته می‌شود؟

مهاجرت به بلژیک
کار در بلژیک

انواع کارت اقامت بلژیک 

افرادی که به اقامت در بلژیک فکر می‌کنند، با توجه به ملیتی که دارند، مدت اقامت خود در بلژیک و همچنین مجوز کار (در صورتی که داشته باشند)، یکی از کارت‌های این کشور را دریافت خواهند کرد که این کارت‌ها عبارت‌اند از: 

 

نوع کارت  شرایط کارت
کارت اقامت A اجازه اقامت موقت برای اتباع کشورهای خارجی
کارت اقامت B  اجازه اقامت دائم برای اتباع کشورهای خارجی که بیش از ۵ سال در کشور بلژیک اقامت قانونی داشته‌اند. (البته نباید بیش از ۱ سال در خارج از بلژیک حضور داشته باشند)
کارت اقامت K اجازه اقامت دائم بلژیک بعد از مجوز نوع B که امکان اقامت نامحدود و بی قید و شرط را داده و دارنده آن می‌تواند از امتیازات رفاهی اجتماعی بلژیک بهره‌مند شود. 
کارت اقامت L اجازه اقامت دائم بلژیک که شبیه کارت اقامت K بوده و دارنده آن می‌تواند تا ۶ سال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بماند. افرادی می‌توانند این کارت را دریافت کنند که به مدت حداقل ۵ سال بدون وقفه در بلژیک به صورت قانونی زندگی و کار کرده‌اند و حداقل در هر ماه ۸۸۳ یورو درآمد داشته‌اند. 
کارت اقامت الکترونیکی بلژیک  اجازه اقامت موقت کشور بلژیک که برای اتباع اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس صادر می‌شود. 
کارت اقامت نوع F بلژیک اجازه اقامت موقت کشور بلژیک برای اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا
کارت اقامت نوع H اجازه اقامت موقت کشور بلژیک برای کارگران ماهری که کارت آبی اروپا را دارند. 

 

مزایا و معایب مهاجرت به بلژیک 

در صورتی که قصد مهاجرت به این کشور اروپایی را دارید، با مزایا و معایب متعددی روبرو خواهید شد که این مزایا و معایب عبارت‌اند از:‌

 

مزایای مهاجرت به بلژیک  معایب مهاجرت به بلژیک 
۱- تحصیل در کشور بلژیک مقرون به صرفه است.

۲- افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند، فرصت‌های خوبی برای سفر خواهند داشت. 

۳- مسکن در این کشور نسبتا ارزان است. 

۴- بلژیک یکی از بهترین سیستم‌های مراقبتی جهان را دارد. 

۵- بیشتر مردم این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند. 

۶- کار در این کشور حقوق و مزایای زیادی دارد. 

۷- در این کشور بین کار و زندگی تعادل وجود دارد. 

۸- این کشور برای بیزینس موقعیت بسیار خوبی دارد. 

۱- پیدا کردن کار در این کشور برای اتباع خارجی سخت است. 

۲- مواد غذایی در این کشور گران است

۳- سیستم سیاسی و اجتماعی بلژیک بسیار پیچیده است. 

بیشتر بخوانید: ارزش و اعتبار پاسپورت هلند 

مهاجرت به بلژیک
زندگی در بلژیک

جمع‌بندی 

یکی از بهترین و امن‌ترین کشورهای جهان برای کار و زندگی کشور بلژیک است. مهاجرت به بلژیک از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است و افرادی که بتوانند با یکی از روش‌های مهاجرتی، ۱۰ سال در این کشور اقامت قانونی داشته باشند، می‌توانند پاسپورت و تابعیت این کشور زیبای اروپایی را دریافت کنند. 

از بهترین روش‌‌های مهاجرت به این کشور می‌توان سرمایه‌گذاری را نام برد که البته فرد باید سرمایه قابل توجهی داشته باشد تا بتواند با ثبت یک شرکت در بلژیک به اقامت دائم و شهروندی این کشور دست یابد. 

برای اینکه بیشتر با مهاجرت به این کشور یا سایر کشورهای دنیا آشنا شوید، مقالات دیگر این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

 

سوالات متداول 

۱- تحصیل در بلژیک به چه زبانی امکان‌پذیر است؟

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنند. 

۲- حداقل سرمایه برای خرید ملک در بلژیک چقدر است؟

بین ۳۵۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ یورو 

۳- قدرت پاسپورت بلژیک چقدر است؟

پاسپورت بلژیک در بین پاسپورت‌های جهان در رتبه هفتم قرار دارد. 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا