مهاجرت به آلمان

مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان 

آلمان یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت است و افراد زیادی برای کار و تحصیل آلمان را انتخاب می‌کنند. با این حال مهاجرت به آلمان چندان هم ساده نیست و شما به عنوان یک متقاضی باید مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان را داشته باشید. 

افرادی که دانش زبان کافی نداشته باشند، شانس چندانی برای مهاجرت به این کشور نخواهند داشت. البته برای سفارت آلمان مدارک زبان متعددی مورد تایید است که البته علاوه بر مدرک زبان، سطح زبان نیز بسیار اهمیت دارد. 

برای اینکه با این مدارک بیشتر آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

انواع مدرک زبان مورد تایید سفارت آلمان 

شما با هر روشی که بخواهید به آلمان مهاجرت کنید باید به زبان آلمانی تسلط داشته و مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان را داشته باشید در غیر این صورت نمی‌توانید ویزای آلمان را بگیرید. البته شما با انواع مدرک زبان آلمانی که مورد تایید سفارت این کشور هستند، روبرو خواهید بود که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. این مدارک عبارت‌اند از: 

 

مدرک زبان آلمانی  ویژگی‌های آزمون 
مدرک زبان آلمانی گوته Goethe-Zertifikat این آزمون توسط موسسه گوته برگزار می‌شود و سطح این آزمون از A1 برای مبتدیان تا C2 برای سخنرانان حرفه‌ای است. 
مدرک زبان آلمانی TestDaf آزمون TestDaF برای افرادی مناسب است که می‌خواهند در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند این آزمون در بسیاری از موسسات این کشور نیز اعتبار داشته و سطح آن از B2 تا C1 است 
مدرک زبان آلمانی Telc آزمون Telc، آزمونی برای افرادی است که برای اهداف آموزشی یا حرفه‌ای نیاز به مدرک زبان دارند و از سطح A1 تا C2 است. 
مدرک زبان آلمانی DSH این آزمون برای افرادی غیر آلمانی است که می‌خواهند در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنند و سطح آن C1 است. 
مدرک زبان آلمانی OSD  آزمون OSD در اتریش و سایر کشورهای آلمانی زبان اعتبار داشته و سطح مهارت این آزمون نیز از A1 تا C2 است و اغلب برای تحصیل یا کار در اتریش کاربرد دارد. 

بیشتر بخوانید: کار در آلمان و مشاغل مورد نیاز آلمان در سال ۲۰۲۳

مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان
مهاجرت به آلمان

سطوح زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان 

همان‌طور که قبلا نیز مشاهده کردید، برای مهاجرت به آلمان مدرک زبان بسیار مهم است و سفارت آلمان مدارک متعددی را برای افراد در نظر گرفته است که البته متقاضی باید سطح مورد نظر زبان را نیز داشته باشد. 

زبان آلمانی در حالت کلی دارای ۶ سطح است که با توجه به شرایط فرد و هدف او از مهاجرت باید سطح زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان را داشته باشد. 

 

سطح زبان آلمانی  کاربرد 
سطح زبان A1 اولین سطح زبان آلمانی، سطح زبان A1 است که این سطح زبان برای افرادی که مبتدی هستند در نظر گرفته می‌شود. افرادی که بتوانند عبارات روزمره را یاد گرفته و ارتباط برقرار کنند. در این سطح از زبان آلمانی قرار دارند. 
سطح زبان A2  این سطح زبان در برخی از مواقع و برای برخی از روش‌های مهاجرتی مورد تایید سفارت آلمان بوده و افرادی که این سطح زبان را دارند می‌توانند مکالمات ساده‌ای داشته باشند و با افراد دیگر تعامل برقرار کنند. 
سطح زبان B1  حداقل سطح زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان، سطح زبان B1 است و معمولا برای ویزای تحصیلی حداقل سطح زبان مورد نیاز، سطح زبان B1 است. 

افرادی که این سطح زبان را دارا هستند می‌‌توانند درباره موضوعات رایج و نکات مهمی که در رابطه با محل کار، مدرسه، اوقات فراغت و… است به زبان آلمانی صحبت کنند. 

سطح زبان B2  افرادی که مدرک زبان B2 دارند، شانسشان برای دریافت این ویزا چند برابر می‌شود. این افراد می‌توانند مکالمات پیچیده آلمانی داشته باشند و در مکالمات و نگارش خود از کلمات نسبتا خاص استفاده کنند. 
سطح زبان C1 افرادی که این سطح از زبان آلمانی را دارند، متون طولانی و پیچیده را درک کرده و می‌توانند بسیار روان صحبت کنند. دریافت ویزای آلمان نیز با این سطح زبان بسیار راحت است. 
سطح زبان C2 بالاترین سطح زبان آلمانی، سطح زبان C2 است و افرادی که این سطح از زبان آلمانی را دارند، می‌توانند مکالمات بسیار پیچیده‌ای داشته باشند و علاوه بر درک متون پیچیده، از کلمات و جملات بسیار خاص در مکالمات و یا نوشتار خود استفاده کنند. 

 

در حالت کلی سطح زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان به صورت زیر است. 

  • حداقل سطح زبان برای مهاجرت کاری به آلمان، B2 است. (برخی مشاغل ممکن است که B1 را نیز بپذیرند)
  • حداقل سطح زبان برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، B1 است. 
  • حداقل سطح زبان برای مهاجرت از طریق ازدواج به آلمان، A1 است. 
زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان
هامبورگ

مدت زمان اعتبار مدارک زبان آلمانی 

هر کدام از مدارک زبان آلمانی، با توجه به آزمون اعتبار خاصی دارند که می‌توانید این اعتبار را در جدول زیر ببینید. 

 

آزمون زبان آلمانی  مدت زمان اعتبار آزمون 
آزمون گوته  برای مهاجرت:‌ مادام العمر 

برای تحصیل: دو سال 

آزمون TestDaf مادام‌العمر 
آزمون TELC مادام‌العمر
آزمون DSH مادام‌العمر
آزمون OSD مادام‌العمر
آزمون TestAS مادام‌العمر

بیشتر بخوانید: ویزای کاری آلمان، مهاجرت به آلمان از طریق کار 

جمع‌بندی 

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت، کشور آلمان است و هر ساله افراد زیادی برای کار و تحصیل این کشور را انتخاب می‌کنند،‌ اما بدون مدرک زبان، سفارت ویزایی صادر نمی‌کند، بنابراین افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به آلمان را دارند، باید یکی از مدارک مورد نیاز را داشته باشند. 

مدرک و سطح زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان با توجه به اهداف مهاجرتی تعیین می‌شود و هر چقدر که فرد از سطح زبان بالایی برخوردار باشد، دریافت ویزای آلمان برای او آسان‌تر خواهد بود. برای اینکه بیشتر درباره مهاجرت به آلمان بدانید، سایر مطالب این بخش نیز می‌توانند برای شما مفید باشند. 

همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی با مهاجر همراه باشید. 

 

سوالات متداول 

۱- بهترین روش‌های تقویت زبان آلمانی کدام‌اند؟

شرکت در کلاس، استفاده از اپلیکیشن و تغییر زبان محیط به آلمانی 

 

۲- افرادی که برای الحاق به خانواده به آلمان مهاجرت می‌کنند، چه سطح زبانی باید داشته باشند؟

این افراد فقط کافی است که مدرک زبان آلمانی A1 داشته باشند. 

 

۳- حداقل سطح زبان مورد نیاز برای مهاجرت به آلمان کدام است؟

حداقل سطح زبان برای مهاجرت تحصیلی و کاری به آلمان B1 , B2 است. البته افرادی که قصد مهاجرت از طریق ازدواج را دارند، می‌توانند ویزای A2 بگیرند. 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا