خبر هاکانادامهاجرت به کانادا؛ راه‌های مهاجرت به کانادا

صفر تا صد آزمون شهروندی کانادا 

کانادا یکی از اولین مقاصد مهاجرتی برای شهروندان کشورهای مختلف به ویژه ایران است و رسیدن به شهروندی این کشور با توجه به مزایایی که دارد، برای این افراد بسیار مهم است با این حال یکی از مراحل دریافت تابعیت و شهروندی، شرکت در آزمون شهروندی کانادا است که آخرین مرحله نیز محسوب می‌شود. 

شرکت در این آزمون نیز شرایط خاص خود را دارد. به عنوان مثال افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، باید حداقل ۳ سال در کانادا زندگی کرده باشند. نکته مهم دیگر درباره این آزمون این است که معمولا این آزمون کتبی برگزار می‌شود، اما گاهی ممکن است که این آزمون به صورت مصاحبه با افسر اداره مهاجرت کانادا انجام شود. 

برای اینکه بیشتر درباره آزمون شهروندی کانادا بدانید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

آشنایی با آزمون شهروندی کانادا 

آخرین مرحله برای دریافت تابعیت یا شهروندی کانادا این است که شما در آزمون شهروندی یا سیتیزن شیپ کانادا شرکت کنید تا بتوانید شهروندی و پاسپورت این کشور را کسب کرده و بدون نیاز به دریافت ویزا به راحتی به بیش از ۱۸۴ کشور جهان سفر کنید، همچنین می‌توانید از تمامی خدمات رفاهی و اجتماعی کانادا بهره‌مند شده در مشاغل دولتی کانادا استخدام شوید و حق رای در انتخابات مختلف را نیز خواهید داشت. 

برای شرکت در آزمون شهروندی باید حداقل ۳ سال از ۵ سال گذشته را در خاک کانادا زندگی کرده باشید و بعد با شرکت در این آزمون و دریافت امتیاز قبولی در یک مراسم جشن با سایر افرادی که آنها هم در این آزمون موفق شده‌اند، تابعیت کشور کانادا را دریافت خواهید کرد. 

آزمون سیتیزن شیپ یا شهروندی کانادا یک آزمون برای مطالعه کشف کانادا بوده و معمولا به صورت کتبی برگزار می‌شود، مگر اینکه افسر اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC تحت شرایطی به صورت مصاحبه این آزمون را بگیرد. 

در کل این آزمون شامل ۲۰ سوال است که سوالات به صورت چند گزینه‌ای یا درست و غلط بوده‌اند و افرادی که به ۱۵ سوال پاسخ درست دهند، نمره قبولی را کسب کرده و شهروند کانادا خواهند شد. 

این آزمون به دو زبان انگلیسی و فرانسه است و هدف از آن این است که شما به عنوان فردی که تابعیت کانادا را می‌خواهید تا چه اندازه با قوانین کانادا و مسئولیت‌های خود به عنوان شهروند آشنا هستید. 

بیشتر بخوانید: شهروندی کانادا و مزایای دریافت آن 

آزمون شهروندی کانادا
تابعیت و شهروندی کانادا

مفاد آزمون شهروندی کانادا 

سوالات این آزمون درباره مباحث مختلفی است که عبارت‌اند از:‌

  • تاریخ کانادا 
  • جغرافیای کانادا 
  • اقتصاد کانادا 
  • دولت کانادا 
  • قوانین کانادا 

۱- رای دادن در کانادا

۲- حقوق شهروندی در کانادا

۳- رویدادهای جاری 

  • نمادهای کشور کانادا 

بعد از آزمون، شما به عنوان داوطلب با یک مقام شهروندی مصاحبه خواهید داشت که در این مصاحبه:

  • نتیجه آزمون به شما اعلام می‌شود
  • در صورتی که بین ۱۸ تا ۵۴ سال دارید، مهارت‌های زبانی بررسی خواهند شد
  • درخواست شهروندی و مدارک اصلی باید تایید شوند
  • ممکن است که مصاحبه کننده سوالاتی درباره علت درخواست و… داشته باشد. 
  • مصاحبه کننده باید مطمئن شود که شما تمامی شرایط لازم را برای شهروندی دارید. 

مراحل شرکت در آزمون شهروندی کانادا 

افرادی که قصد دریافت تابعیت و شهروندی کانادا را دارند، باید با یک نامه یا ایمیل، درخواست خود را به IRCC ارسال کنند. اداره مهاجرت یا همان IRCC بعد از دریافت درخواست برای آزمون شهروندی برنامه‌ریزی کرده و از طریق ایمیل یا پست زمان و مکان آزمون را اعلام خواهد کرد. 

در صورتی که متقاضی برای شرکت در آزمون برای تاریخ تعیین شده مشکلی داشته باشد، می‌تواند با توضیح دادن برای تاریخ دیگری درخواست دهد. در صورتی که توضیح قانع‌کننده نباشد، ممکن است که رسیدگی به درخواست شهروندی متوقف شود. 

به هر حال شما باید از طریق ایمیل یا فرم وب آنلاین برای درخواست خود اقدام کنید و سعی کنید تمامی قوانین را به درستی رعایت کنید تا از شهروندی کانادا محروم نشوید. 

در تاریخ تعیین شده، شما به عنوان متقاضی دریافت شهروندی کانادا باید به تنهایی در اتاق حضور داشته باشید. 

بیشتر بخوانید: سریع ترین روش های دریافت اقامت دائم کانادا 

آزمون شهروندی کانادا
تورنتو

شرکت در آزمون شهروندی کانادا تا ۳ بار 

افرادی که بار اول نتوانند در این آزمون نمره قبولی را کسب کنند، در صورتی که تمامی شرایط لازم برای دریافت شهروندی را دارند، می‌توانند برای بار دوم در این آزمون شرکت کنند. آزمون دوم توسط IRCC برای آنها برنامه‌ریزی شده و معمولا بین ۴ تا ۸ هفته بعد از آزمون اول است که شاید بیشتر هم باشد. 

در صورتی که فرد در آزمون دوم نیز موفق به کسب نمره قبولی نشود، یک اطلاعیه از طرف IRCC برای او ارسال می‌شود که در این اطلاعیه از او می‌خواهند با یک مقام شهروندی یک مصاحبه داشته باشد که این مصاحبه بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه خواهد بود و ممکن است حضوری یا به صورت ویدئو کنفرانس باشد. 

در صورتی که فرد برای بار سوم نیز نتواند موفق به دریافت نمره قبولی شود، باید تمامی مراحل را دوباره طی کند. 

مدارک مورد نیاز برای آزمون شهروندی کانادا 

افرادی که متقاضی دریافت تابعیت و شهروندی کانادا هستند، برای شرکت در آزمون شهروندی کانادا باید مدارک مختلفی را ارائه دهند که این مدارک عبارت‌اند از:‌

  • نامه شرکت در آزمون Notice to Appear
  • دو مدرک شناسایی معتبر 

۱- مدرک شناسایی با عکس (مانند گواهی‌نامه رانندگی یا کارت بیمه و…)

۲- مدرک شناسایی که از طرف دولت چاپ شده و لزومی ندارد که حتما کانادایی باشد

  • ترجمه مدارک به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • کارت اقامت دائم کانادا (PR)
  • پاسپورت‌ها و مدارکی که در فرم درخواست شهروندی متقاضی آنها را درج کرده است. 
  • گواهی یا مدرکی که دانش زبان را اثبات کند.
  • مدارکی که در نامه اداره مهاجرت از متقاضی خواسته شده است که به همراه داشته باشد. 

بیشتر بخوانید: شهروندی

آزمون شهروندی کانادا
مهاجرت به کانادا

آمریکا

مراسم سوگند شهروندی کانادا 

بعد از اینکه شما به عنوان متقاضی شهروندی کانادا، نمره قبولی آزمون را کسب کردید، باید در یک جشن شرکت کرده و با ادای سوگند شهروندی کانادا را اخذ کنید. در این جشن از مهمانانی که در آزمون شهروندی کانادا موفق به کسب نمره قبولی شده‌اند، خواسته می‌شود که با تکرار سوگند، تعهد خود را به کشور کانادا تایید کنند. 

این مراسم معمولا در محل اجتماعات یا دفتر محلی اداره مهاجرت برگزار می‌شود و محور اصلی این جشن، نامزدهای دریافت شهروندی کانادا هستند که در این مراسم سوگند می‌خورند که بر مسئولیت‌های شهروندی پایبند باشند. این مسئولیت‌ها عبارت‌اند از:‌

  • رعایت قوانین 
  • پذیرش مسئولیت خود و خانواده 
  • حضور در دادگاه در صورت احضار
  • شرکت در انتخابات 
  • کمک به دیگران در جامعه 
  • حفاظت از محیط زیست و…

جمع‌بندی 

معمولا همه افرادی که به کانادا یا هر کشور دیگری مهاجرت می‌کنند، برای اینکه بتوانند از تمامی امکانات آن کشور بهره‌مند شوند، باید شهروندی و تابعیت آنجا را دریافت کنند. برای دریافت شهروندی و تابعیت کشوری مانند کانادا، فرد باید در یک آزمون به نام آزمون شهروندی کانادا شرکت کند. 

این آزمون برای ارزیابی دانش متقاضی درباره کانادا، قوانین و شرایط زندگی در کانادا بوده و همچنین دانش زبان فرد را نیز محک می‌زند. ما در این مقاله سعی کردیم تا کمی درباره این آزمون توضیح دهیم برای اینکه بیشتر درباره مهاجرت به کانادا بدانید، سایر مقالات این بخش را هم حتما بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و به روزترین مقالات مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

 

سوالات متداول

۱- آیا در زمان آزمون می‌توان کودکان را نیز به همراه داشت؟

خیر، فقط خود فردی که متقاضی است باید در محل آزمون حضور داشته باشد. 

 

۲- افرادی که قادر به نوشتن انگلیسی یا فرانسه نیستند، چگونه در آزمون شرکت می‌کنند؟

این افراد می‌توانند به صورت شفاهی یک مصاحبه با یک مقام شهروندی در اداره مهاجرت کانادا داشته باشند. 

 

۳- آیا امکان این وجود دارد که یک خانواده با هم شهروندی کانادا را بگیرند؟

بله، اعضای یک خانواده می‌توانند همزمان برای شرکت در آزمون درخواست دهند و در صورتی که یکی از آنها موفق به کسب نمره قبولی نشد، نفر یا نفرات دیگر می‌توانند حضور در جشن را تا زمان قبولی نفر دیگر متوقف کنند تا همه با هم در جشن شهروندی شرکت کنند. 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا