تحصیل در سایر کشور ها

همه چیز درباره تحصیل در چین 

یکی از کشورهایی که در سال‌های اخیر یکی از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود، کشور چین است. تحصیل در چین از جهات مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی ارزش‌مند است که از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بسیار مقرون‌به‌صرفه است. 

از طرفی چین کشوری قدرتمند با طبیعت و فرهنگی زیبا است و برخی از دانشگاه‌های این کشور در میان بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. اگر شما نیز به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور فکر می‌کنید، بهتر است با تحصیل در چین، شرایط و مزایای آن آشنا شوید. 

ما در این مقاله قصد داریم تا درباره صفر تا صد تحصیل در این کشور زیبا صحبت کنیم. توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

تحصیل در چین و مهم‌ترین مزیت آن 

چین یکی از کشورهای آسیای شرقی است که در سال‌های گذشته رشد اقتصادی بسیار خوبی داشته و در حال حاضر دومین اقتصاد برتر دنیا است. در کنار اقتصاد قدرتمند، این کشور دانشگاه‌های معتبری دارد که یکی از این دانشگاه‌ها، دانشگاه ساوترن چین است، همچنین مدارس و دانشگاه‌های چین از سیستم آموزشی بسیار باکیفیتی بهره می‌برند. 

دانش‌آموزان بین‌المللی می‌توانند در مدارس بین‌المللی این کشور تحصیل کنند که تحصیل در مدارس چین نیز ۱۲ ساله است و مدارس بین‌المللی شهریه محور بوده و دانش‌آموز باید شهریه مورد نظر را پرداخت کند که این هزینه با توجه به شهر محل تحصیل تعیین شده و در شهرهای مختلف مبلغی متفاوت است. 

هر سال تحصیلی در کشور چین دو ترم است (ترم بهار و ترم پاییز). ترم بهار از مارس تا جولای بوده و ترم پاییز از ماه سپتامبر تا ژانویه است. 

برای تحصیل در مقطع کارشناسی، دانشجو باید مدرک آیلتس با حداقل نمره ۵.۵ را داشته باشد و برای مقطع کارشناسی ارشد دانشجو باید مدرک HSK با نمره ۴ تا ۶ را داشته باشد. مهم‌ترین مزیت تحصیل در این کشور، هزینه‌های مناسب در چین به نسبت سایر کشورهای دنیا است که باعث شده است تا چین یکی از بهترین مقاصد مهاجرتی برای دانشجویان بین‌المللی باشد. 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به چین

شرایط تحصیل در چین در مقطع کارشناسی 

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در چین را دارند، دو بار در سال می‌توانند در ماه‌های ژانویه و سپتامبر اپلای کنند. طول دوره کارشناسی در چین بین ۳ الی ۴ است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در بسیاری از رشته‌ها و دانشگاه‌های چین وجود دارد. 

افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در چین را دارند، باید حداقل آیلتس ۵.۵ را داشته باشند. 

تحصیل در چین
تحصیل در دانشگاه های چین

شرایط تحصیل در چین در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در چین را دارند، باید نمره زیان HSK بین ۴ تا ۶  یا آیلتس ۶ و یا تافل ۹۰ را داشته باشند. برای تحصیل در این مقطع دانشجو باید مدرک کارشناسی داشته باشد و ارائه ریزنمرات و مدارک تحصیلی دیپلم و کارشناسی الزامی است. 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این کشور می‌تواند به صورت آموزش محور یا پژوهش محور باشد و بیشتر دانشجویان بین‌المللی ترجیح می‌دهند در رشته‌های ریاضی و مهندسی در دانشگاه‌های چین تحصیل کنند. 

شرایط تحصیل در چین در مقطع دکترا 

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکترا در چین را دارند،‌ در مرحله اول باید در رشته مربوطه مدرک کارشناسی ارشد را داشته باشند. مدرک انگلیسی مورد نیاز برای تحصیل در این مقطع، انگلیسی در سطح B2 است. همچنین داشتن توصیه‌نامه الزامی است. 

برنامه درسی در این مقطع تحصیلی با توجه به رشته و دانشگاه متفاوت است و دانشجویان باید در امتحانات، سمینارها، پژوهش، نوشتن پایان‌نامه و… مشارکت داشته باشند. 

طول تحصیل در مقطع دکترا در چین بین ۳ الی ۴ سال است و لازم است که دانشجویان در این مقطع بر روی پروژه تحقیقاتی کار کنند. 

اپلای به دانشگاه‌های چین و مدارک مورد نیاز برای اپلای 

افرادی که قصد تحصیل در چین را دارند، برای اپلای دانشگاه‌های چین باید مدارک مورد نیاز را به دانشگاه ارسال کرده و برای دریافت پذیرش اقدام کنند. مدارک مورد نیاز برای اپلای عبارت‌اند از:‌

  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات مقاطع قبلی که به زبان چینی ماندارین ترجمه شده‌اند. 
  • مدرک زبان با نمره مورد نیاز 
  • اظهارنامه بانکی
  • مقاله‌های کاربردی 
  • رزومه تحصیلی 
  • توصیه‌نامه‌ها 
  • مدرک TOEFL یا IELTS
  • تمکن مالی در حدود ۳۵۰۰ دلار در سال 

هزینه تحصیل در چین 

دانشجویان هر مقطع تحصیلی برای تحصیل باید هزینه‌ای را پرداخت کنند که این هزینه را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید. 

 

مقطع تحصیلی  هزینه تحصیل به یورو 
مقطع کارشناسی سالانه بین ۱۱۰۰ تا ۵۲۶۰ یورو 
مقطع کارشناسی ارشد  سالانه بین ۱۲۱۰ تا ۵۰۰۰ یورو 
مقطع دکترا  سالانه بین ۱۱۰ تا ۴۲۲۰ یورو 

 

بورسیه‌های تحصیلی برای تحصیل در چین 

دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های چین نیز می‌توانند با داشتن رزومه علمی بسیار خوب و قوی، بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند که از معروف‌ترین بورسیه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • CHINESE GOVERNMENT SCHOLARSHIP SCHEME

این بورسیه برای دانشجویان بین‌المللی است که دانشجویان می‌توانند از اول ژانویه تا آخر اپریل برای دریافت این بورسیه اقدام کنند. این بورسیه برای دانشجویان مقطع کارشناسی هر ماه ۲۰۰ دلار، برای دانشجویان کارشناسی ارشد در هر ماه ۲۵۰ دلار و برای دانشجویان دکترا در هر ماه ۳۰۰ دلار است. 

 

این بورسیه از طرف یونسکو بوده و مخصوص اعضای هیات علمی دانشگاه است. طبق این بورسیه دانشمندان ارشد ۲۰۰۰ یوان و دانشمندان عادی ۱۷۰۰ یوان کمک هزینه دریافت می‌کنند که برای برنامه‌های انگلیسی زبان بوده و درخواست این بورسیه یا فلوشیپ نیز هر سال از اول ژانویه تا آخر اپریل خواهد بود. 

 

  • CHINESE CULTURE RESEARCH FELLOWSHIP SCHEME 

این فلوشیپ یا کمک هزینه تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش چینی بوده و برای کسانی طراحی شده است که در زمینه فرهنگ و تاریخ چینی متخصص بوده و مقالات آنها در نشریات مهم علمی منتشر شده است. این کمک هزینه در هر ماه ۳۰۰۰ یوان چین است. 

بیشتر بخوانید: فاند تحصیلی چیست

تحصیل در چین
تحصیل در چین

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی چین 

بعد از دریافت پذیرش از دانشگاه، می‌توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید. برای دریافت ویزای تحصیلی چین باید مدارک مختلفی را ارائه دهید که این مدارک عبارت‌اند از:‌

  • پاسپورت با حداقل اعتبار ۱۸ ماهه 
  • فرم‌های تکمیل شده کنسولگری چین 
  • دو قطعه عکس در ابعاد ۳.۵* ۴.۵ با پس زمینه سفید 
  • فرم پزشکی و نتایج تست HIV
  • مدارک تحصیلی (کارنامه، معدل، ریز نمرات و مدرک تحصیلی)
  • گواهی تمکن مالی 

جمع‌بندی 

یکی از کشورهایی که در سال‌های اخیر از بهترین مقاصد برای مهاجرت تحصیلی به شمار می‌رود، کشور چین است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به دلیل کیفیت بالای آموزش در دانشگاه‌های چین و شهریه مناسب، تحصیل در چین را انتخاب می‌کنند. 

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به زبان‌های انگلیسی و چینی در این کشور تحصیل کنند و مدرک تحصیلی چین در بسیاری از کشورهای جهان معتبر بوده و فرد می‌تواند در کشورهای مختلف مشغول به کار شود. 

برای اینکه بیشتر با مهاجرت تحصیلی و تحصیل در کشورهای مختلف دنیا آشنا شوید، سایر مطالب این بخش را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و به روزترین مقالات مهاجرت به سراسر دنیا با ما در مهاجر همراه باشید. 

 

سوالات متداول 

۱- بهترین شهرهای چین برای تحصیل کدام‌اند؟

از بهترین شهرهای چین برای تحصیل می‌توان به پکن، شانگهای، نانجینگ، گوانگجو و بیجینگ اشاره کرد. 

۲- آیا برای پذیرش در دانشگاه‌های چین باید در آزمون ورودی شرکت کرد؟

خیر، نیازی به آزمون ورودی برای پذیرش در دانشگاه‌های چین نیست. 

 

۳- تسهیلات دانشجویی در چین کدام‌اند؟

تسهیلات دانشجویی در چین عبارت‌اند از: تسهیلات درمانی – خدمات بانکی – کارت دانشجویی

 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا