خبر ها

ارزش پول کشورهای مطرح دنیا 

اگر قصد سفر یا مهاجرت به یکی از کشورهای خارجی را دارید، باید قبل از هر چیز با ارزش پول آن کشور آشنایی داشته باشید تا بتوانید به راحتی دارایی خود را معادل‌سازی کنید. از طرفی ارزش پول هر کشور نشان دهنده قدرت اقتصادی آن کشور و ذخایر ارزی است. 

از طرفی ارزش یک پول نشان دهنده این موضوع است که تقاضا برای این ارز چقدر است. هر چقدر تقاضا برای یک ارز بیشتر باشد، این ارز گران‌تر خواهد بود و هر چقدر عرضه یک پول بیشتر باشد این پول ارزان‌تر خواهد بود و نشان‌دهنده تورم و زیرساخت‌های ضعیف اقتصادی است. 

در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا شما را با ارزش پول در چند کشور مطرح دنیا آشنا کنیم. توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا به انتها بخوانید. 

ارزش پول و نقش آن در تورم 

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی، ارزش‌گذاری پول کشور مورد نظر است. در واقع ارزش پول نشان‌دهنده قدرت خرید شهروندان آن کشور و همچنین تبادل این پول در مقایسه با پول کشورهای دیگر است. 

عوامل متعددی در ارزش‌گذاری یک پول دخالت دارند که عبارت‌اند از: 

۱- تورم 

۲- نرخ بهره 

۳- عرضه و تقاضا 

۴- میزان ذخایر ارزی

۵- سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاسی 

و…

برای تعیین ارزش یک پول، روش‌های متعددی وجود دارد که عبارت‌اند از:‌

۱- نظام نرخ تبادل شناور

یکی از روش‌های رایج، نرخ تبادل پول با سایر ارزها است. یعنی اینکه اگر بخواهیم ببینیم یک پول چقدر ارزش دارد، فقط کافی است ببینیم با چه مقدار پول با ارز کشورهای دیگر مبادله می شود. به این روش ارزش‌گذاری پول، نظام نرخ تبادل شناور گفته می‌شود. 

در حالت کلی در این روش، نرخ تبادل پول بر اساس عواملی مانند عرضه و تقاضا، سودآوری سپرده‌ها، جاری شدن سرمایه و… تعیین می‌شود. 

۲- نظام نرخ تبادل ثابت 

در این روش، ارزش یک پول بر اساس یک ارز قوی که معمولا دلار آمریکا است، ثابت می‌شود و بانک مرکزی کشور مربوطه مسئولیت حفظ نظام نرخ تبادل را برعهده دارد و با خرید و فروش ارز در بازارهای جهانی، کنترل نوسانات نرخ تبادل ارز را برعهده دارد. 

۳- نظام نرخ تبادل منعطف 

روش دیگری که در ارزش‌گذاری ارزها رایج است، روش نظام نرخ تبادل منعطف است. در این روش ارز‌ش‌گذاری، بانک مرکزی هر کشور با خرید و فروش ارز سعی می‌کند تا نرخ تبادل را در یک محدوده قابل قبول حفظ کند. در این روش دخالت بانک مرکزی در بازار بسیار محدود است. 

نقش تورم در ارزش پول 

زمانی که قیمت کالاها و خدمات در چند دوره زمانی افزایش می‌یابد، قدرت خرید کاهش یافته و اقتصاد در حالت تورم قرار دارد و شهروندان آن کشور برای خرید مقدار مشخصی از کالا و خدمات باید پول بیشتری پرداخت کرده و همچنین برای تبادل پول با ارزهای کشورهای دیگر، مقدار کمتری از پول کشور مورد نظر را (بر حسب واحد) دریافت خواهند کرد. 

از مهم‌ترین تاثیرات تورم در ارزش پول یک کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- کاهش رشد اقتصادی 

تورم باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات شده و در نتیجه مردم کمتر توان خرید کالا یا استفاده از خدمات را دارند. این موضوع باعث کاهش تقاضا و پایین آمدن سود تولیدکنندگان می‌شود. بدین ترتیب سرمایه‌گذاری نیز کمتر شده و رشد اقتصادی آن کشور کاهش می‌یابد و درآمد ملی نیز پایین می‌آید. 

۲- افزایش نابرابری درآمد 

از دیگر تاثیرات تورم در ارزش یک پول، نابرابری در درآمد است. یعنی اینکه افراد با درآمد متوسط و پایین نمی‌توانند خرید کنند، اما افراد با درآمد بالا می‌توانند در بازارهای مالی یا ملک سرمایه‌گذاری کرده و قدرت خرید خود را حفظ کنند. بدین ترتیب اختلاف طبقاتی در جامعه بسیار زیاد می‌شود. 

۳- افزایش هزینه‌های نگهداری پول

با افزایش تورم، هزینه نگهداری پول به صورت نقدینگی نیز هزینه‌های بالایی خواهد داشت، زیرا پول نقد به سرعت ارزش خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل افراد مجبورند که پول نقد خود را به سهام، طلا، املاک و… تبدیل کنند. 

ارزش پول
دلار

ارزش پول ۱۲ کشور ثروتمند دنیا 

از میان کشورهای مختلف دنیا، همواره آمریکا، انگلیس و سوئیس از کشورهای مطرح دنیا بوده‌اند که سیستم اقتصادی بسیار قدرتمندی دارند و در کنار این کشورها، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز از کشورهای ثروتمندی هستند که ارزش پول در این کشورها بسیار بالا است. 

در جدول زیر می‌توانید مقایسه ارزش پول ۱۲ کشور مهم دنیا با دلار آمریکا را مشاهده کنید. 

 

جایگاه پول کشور  واحد پول  نماد پول  ارزش پول نسبت به دلار آمریکا 
۱ کویت  دینار  KWD KWD= 3.24 USD1
۲ بحرین دینار BHD BHD= 2.65 USD1
۳ عمان ریال  OMR OMR= 2.60 USD1
۴ اردن  دینار JOD JOD= 1.41 USD1
۵ بریتانیا پوند  GBP GBP= 1.34 USD1
۶ جزایر کیمن دلار KYD KYD= 1.20 USD1
۷ اروپا یورو  EUR EUR= 1.13 USD1
۸ سوئیس فرانک CHF CHF= 1.10 USD1
۹ آمریکا دلار USD USD= 1.00 USD1
۱۰  کانادا  دلار CAD CAD= 0.79 USD1
۱۱ استرالیا  دلار AUD AUD= 0.77 USD1
۱۲ سنگاپور دلار SGD SGD= 0.75 USD1

بیشتر بخوانید: با ارزش ترین و بی ارزش ترین پول های دنیا 

جمع‌بندی 

یکی از موارد مهمی که در سفر یا مهاجرت، اهمیت بسیاری دارد، سیستم اقتصادی کشور مقصد است. شما باید با آگاهی کافی پول خود را مبادله کرده و ارز کشور مقصد را دریافت کنید و با توجه به سیستم اقتصادی کشور مقصد برای زندگی آینده خود برنامه ریزی داشته باشید. 

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با ارزش پول ۱۲ کشور دنیا  در سال ۲۰۲۴ و همچنین راه‌های ارزش‌گذاری پول آشنا کنیم. برای اینکه بیشتر با اقتصاد کشورهای مختلف دنیا و بازارهای مالی و تحلیل آنها آشنا شوید، با ما در این سایت همراه باشید. 

همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و به روزترین مقالات مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

 

سوالات متداول 

۱- آیا دلار آمریکا با ارزش‌ترین پول دنیا است؟

خیر، دلار آمریکا یکی از با ارزش ترین پول‌های دنیا است که در بازار فارکس بالاترین حجم مبادلات را دارد. 

۲- یورو در کدام کشورها واحد پول رسمی است؟

یورو در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا به عنوان پول رسمی شناخته می‌شود و در برخی از کشورهای غیر عضو منطقه اروپا نیز پول رسمی یا غیر رسمی است. 

 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا