آمریکا

انواع فرم های سفارت آمریکا و کاربرد هر کدام 

یکی از موارد ضروری برای دریافت ویزای آمریکا، تکمیل فرم های سفارت آمریکا و ارائه فرم تکمیل شده به مرکز مربوطه است. در این فرم‌ها تمامی اطلاعات هویتی فرد، سوابق کاری، تحصیلی، اهداف متقاضی از دریافت ویزا و… به طور کامل باید نوشته شود. 

در واقع تکمیل درست و دقیق این فرم‌ها در روند دریافت ویزای آمریکا نقش بسیار مهمی داشته و افرادی که برای هر کدام از ویزاهای آمریکا اقدام می‌کنند،‌ باید فرم یا فرم های سفارت آمریکا مربوط به ویزا را تکمیل کنند. 

برای اینکه بیشتر با فرم های سفارت آمریکا، کاربرد هر فرم و نحوه پر کردن آنها آشنا شوید، ادامه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد. 

اهمیت تکمیل فرم های سفارت آمریکا 

یکی از مهم‌ترین اقدامات در پروسه دریافت ویزای آمریکا، تکمیل فرم های سفارت آمریکا است که هر فرد با توجه به نوع ویزای درخواستی خود، باید اطلاعاتی را که خواسته شده است، به دقت و به درستی در فیلدهای مربوطه وارد کند. 

برخی از سوالات این فرم‌‌ها بسیار تخصصی بوده و متقاضی برای پاسخ به این سوالات باید با مسائل حقوقی آشنایی کافی داشته باشد. هر پاسخ اشتباه به سوالات درج شده در فرم های سفارت آمریکا عواقب بدی خواهد داشت که در بهترین حالت درخواست ویزا ریجکت می‌‌شود و ممکن است که فرد برای همیشه برای کشور آمریکا ممنوع الورود شود. 

فرم های سفارت آمریکا
زندگی در آمریکا

بیشتر بخوانید: از صفر تا صد مصاحبه سفارت آمریکا 

انواع فرم های سفارت آمریکا 

افرادی که متقاضی دریافت ویزای آمریکا هستند یا یکی از ویزاهای مهاجرتی آمریکا را می‌خواهند و یا متقاضی یکی از ویزاهای غیر مهاجرتی هستند، در هر حال هر کدام از این دو دسته باید فرم‌های مربوط به دسته خود را (مهاجرتی یا غیر مهاجرتی) تکمیل کنند. 

از مهم‌ترین فرم های سفارت آمریکا در دسته فرم‌های مهاجرتی می‌توان به فرم DS-260 اشاره کرد که یک فرم برای ویزای خانوادگی، لاتاری و… است و از مهم‌ترین فرم های سفارت آمریکا در دسته فرم‌های غیر مهاجرتی می‌توان به فرم DS-160 اشاره کرد که این فرم در درخواست ویزاهایی مانند ویزای تحصیلی، توریستی، کاری و… باید تکمیل شود.

فرم های سفارت آمریکا در دسته فرم‌های مهاجرتی 

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شده برخی از فرم های سفارت آمریکا، مهاجرتی و برخی دیگر غیر مهاجرتی هستند. از فرم‌های مهم مهاجرتی که برای ویزاهای خانوادگی یا لاتاری و… باید تکمیل شوند، می‌توان به فرم‌های زیر اشاره کرد. 

  • فرم DS-260 

فرم DS-260 یکی از فرم های سفارت آمریکا است که برندگان لاتاری و افرادی که متقاضی دریافت ویزای خانوادگی آمریکا هستند، باید این فرم را تکمیل کنند. این فرم یک فرم آنلاین است و تمامی اطلاعات باید به صورت آنلاین در آن نوشته شود. (امکان چاپ و تکمیل فرم به صورت دستی وجود ندارد.)

از آنجایی که این فرم یک درخواست حقوقی است، علاوه بر اینکه پر کردن این فرم به زبان انگلیسی است، فرد باید با مسائل حقوقی نیز آشنایی کافی داشته باشد. این فرم از چندین بخش تشکیل شده است و هر کدام از این بخش‌ها حساسیت‌های خاص خود را دارد، بنابراین فرد در پر کردن این فرم باید نهایت دقت را داشته باشد. 

  • فرم DS-117

دارندگان گرین کارت آمریکا در صورتی که آمریکا را ترک کنند، باید کمتر از یکسال به آمریکا بازگردند تا اعتبار گرین کارت آنها باطل نشود. در صورتی که فرد بیش از یکسال در خارج از آمریکا باشد، برای بازگشت به آمریکا دو کار می‌تواند انجام دهد. 

۱- دریافت مجوز برای ورود به آمریکا 

در صورتی که فرد قبل از ۲۴ ماه به آمریکا بازگردد، می‌تواند مجوز ورود به آمریکا را دریافت کرده و وارد این کشور شود. 

۲- دریافت ویزای SB1

در صورتی که فرد بعد از ۲۴ ماه بخواهد به آمریکا بازگردد، باید ویزای SB1 (ویزای بازگشت مقیم دائم) دریافت کند که برای دریافت این ویزا، فرد باید فرم DS-117 را تکمیل کند. تکمیل این فرم نیز بسیار حساس بوده و متقاضی باید ثابت کند که در بازگشت به ایالات متحده مشکلاتی داشته که نتوانسته به موقع به آمریکا بازگردد. 

فرم DS-117 از اولین مدارکی است که افسر پرونده بررسی کرده و درباره فرد تصمیم‌گیری خواهد کرد. 

فرم های سفارت آمریکا
مهاجرت به آمریکا

   فرم AP

فرم AP (Administrative Processing) ۰ یکی دیگر از فرم های سفارت آمریکا برای دریافت ویزای مهاجرتی است. این فرم بعد از مصاحبه در سفارت آمریکا، زمانی که پرونده نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد، از طرف آفیسر به متقاضی ارائه می‌شود. 

یکی از مواردی که باعث می‌شود تا فرد مجبور به تکمیل این فرم شود، اطلاعات ناقص یا متناقض در فرم درخواست DS-260 است. 

  • فرم مفقودی گرین کارت 

در صورتی که فرد گرین کارت خود را گم کند، باید فرم I-90 را تکمیل کند. این فرم ۷ صفحه‌ای بوده و جزئیات زیادی دارد. 

فرم های سفارت آمریکا
نیویورک

بیشتر بخوانید: آشنایی با گرین کارت آمریکا و مزایای آن 

فرم های سفارت آمریکا در دسته فرم‌های غیر مهاجرتی

دسته دوم در ویزاهای آمریکا، ویزاهای غیر مهاجرتی مانند ویزای توریستی، تحصیلی و… هستند که متقاضی این ویزاها نیز باید فرم مربوط به ویزا را تکمیل کند. از مهم‌ترین فرم‌های غیر مهاجرتی می‌توان به فرم‌ زیر اشاره کرد. 

  • فرم DS-160 

یکی از فرم‌های مهم برای دریافت ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا مانند ویزای توریستی و ویزای تحصیلی، فرم DS-160 است که تکمیل این فرم نیز به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. یکی از مواردی که در این فرم بسیار مهم است، توضیح اهداف سفر است که باید با شفافیت کامل به صورتی که حساسیت ایجاد نکند، نوشته شود. 

مورد بعدی که در این فرم بسیار اهمیت دارد، پاسخ به سوالات امنیتی است که در ۵ صفحه تنظیم شده‌اند. 

جمع‌بندی

افرادی که متقاضی دریافت ویزای آمریکا هستند، برای دریافت هر ویزا باید فرم مربوط به آن را تکمیل کنند. همان‌طور که می‌دانید، برخی از ویزاهای آمریکا مهاجرتی و برخی دیگر غیر مهاجرتی هستند، بنابراین فرم های سفارت آمریکا به دو دسته مهاجرتی و غیر مهاجرتی تقسیم می‌شود. 

مهم‌ترین فرم برای ویزاهای غیر مهاجرتی، فرم DS-160 و مهم‌ترین فرم برای ویزاهای مهاجرتی، فرم DS-260 است. برای اینکه بیشتر با ویزاهای آمریکا و نحوه دریافت هر کدام آشنا شوید، سایر مقالات این سایت را نیز بخوانید، همچنین برای مشاهده آخرین اخبار و مقالات روز مهاجرتی به سراسر دنیا با مهاجر همراه باشید. 

 

سوالات متداول 

آیا تکمیل فرم ds-160 به صورت دستی امکان‌پذیر است؟

خیر، متقاضی باید این فرم را به صورت آنلاین تکمیل کند. 

 

فرم ds-260 چه تفاوتی با فرم ds-160 دارد؟

فرم ds-260 فرمی برای ویزاهای مهاجرتی و فرم ds-160 یک فرم برای ویزاهای غیر مهاجرتی است. 

سعیده احمدزاده

سعیده احمدزاده به شما کمک می‌کند تا بیشتر با مقوله مهاجرت به کشورهای مختلف جهان و روش‌های مهاجرتی آشنا شده و انتخاب بهتری برای آینده زندگی خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا